Wat is het verschil tussen een groothandel en supermarkt?
Bij een groothandel worden er grote partijen ingekocht om ze vervolgens aan andere ondernemingen door te verkopen. Een supermarkt, ook wel detailhandel of kleinhandel genoemd verkoopt producten aan consumenten. Maar wat zijn nou allemaal belangrijke verschillen tussen een groothandel en supermarkt? Dat lees je in dit artikel.
Verschillende groothandels
Een groot verschil tussen een groothandel en supermarkt is dat een supermarkt levert aan consumenten en een groothandel levert aan ondernemingen. Bekende groothandels zijn de Sligro, Hanos en de Makro. Deze winkels leveren aan onder andere restaurants, hotels, cafés en lunchrooms vlees en groentes. Deze ondernemingen verkopen deze goederen vervolgens dan weer door aan consumenten. Je hebt niet alleen groothandels in voedingsmiddelen maar ook in bijvoorbeeld gadgets, sieraden, kappersspullen en schoenen.
Een groothandel is niet voor particulieren
Een groothandel verkoopt geen producten aan particulieren. Je moet ingeschreven staan bij de Kamer van Koophandel om producten te mogen kopen in een groothandel. Kleine bedrijven kopen eigenlijk vrijwel nooit producten in een supermarkt. Er zit bijna altijd een groothandel tussen. Deze groothandel koopt zijn goederen in bij verschillende leveranciers. Veel bedrijven bestellen hun producten bij een groothandel online of telefonisch. Deze worden dan vervolgens bij het bedrijf geleverd.
De voordelen van een groothandel
Het belangrijkste voordeel van een groothandel vergeleken met een supermarkt is dat de prijs van de producten bij een groothandel gunstiger is dan de prijs van producten in een supermarkt. Dit komt omdat een groothandel zijn producten in grote hoeveelheden inkoopt bij de fabrikanten en leveranciers. Hierdoor kan de groothandel dit prijsvoordeel ook doorvoeren naar de afnemers.
De verschillen
Het grootste verschil tussen een groothandel en supermarkt is dat bij een supermarkt er veel kosten gemaakt worden met het onderhoud van de winkelruimte. In een winkel moet het er verleidelijk uitzien om zo de consument te verleiden om het product te kopen. Bij een groothandel is dit niet het geval. Een groothandel kan de producten overal opslaan omdat niet de eindconsument de producten koopt maar dat doen de ondernemingen. Zij verkopen het uiteindelijk door aan de consument.